- +49 (0)821 90 52 40
- Rothenbergstr. 4 | 86316 Friedberg
- verwaltung@konradin-realschule.de
„Theater bildet mehr als ein dickes Buch.“
Diese These von Voltaire wird im Schulalltag nicht allen gefallen, nicht allen Lehrern, nicht allen Eltern. Doch gerade dem Schultheater ist es möglich, allen daran Beteiligten einen unendlich breiten Erfahrungsschatz zu schenken, von dem Schülerinnen und Schüler unserer Schulart lange zehren können. Egal ob als Akteur/in auf der Bühne, als Bühnen-, Licht- oder Tontechniker/in oder als Betreuer/in der Requisiten, alle sind gleich wichtig, auf keinen kann verzichtet werden, alle müssen diszipliniert und konsequent zusammenarbeiten, um am Ende eines Schuljahres ein unvergessliches Erlebnis erlebbar zu machen: die gelungene Premiere.
Unsere Theatergruppe besteht in dieser Prägung seit 1996. Wir haben eine Art Bewegungstheater entwickelt, das mit viel Musik, Körperausdruck, Tanzelementen und Licht, dafür aber mit wenig Text und nur gezielt ausgewählten Requisiten auskommen will.
In dieser Tradition haben wir, meist in zweijährigem Turnus, viele Produktionen zu verschiedenen Themen erarbeitet (siehe Chronik). Unser erstes großes Stück war das „Hexeneinmaleins“. Damit eröffneten wir auch die Theatertage der bayerischen Realschulen, die 1999 bei uns an der Konradin-Realschule stattfanden und an denen wir nach Friedberg noch sechs Mal teilnehmen durften.
Auch das charmante Friedberger Altstadtfest zieht uns immer wieder in seinen Bann. Trotz des für den Schulalltag schwierigen Termins kurz vor den Sommerferien bieten Auftritte im Zeitraum dieser Festwoche eine wunderbare Gelegenheit, Schultheater in einem anderen Rahmen und für ein anderes Publikum darzubieten.
Wir proben einmal die Woche ab 13:30 Uhr, normalerweise bis 15:00 Uhr, manchmal auch länger, zum Datum der Aufführung hin auch öfters die Woche und auch mal am Wochenende. Das kostet Zeit und Energie, macht aber auch viel Spaß, ist spannend und zeigt unser Schulleben einmal ganz anders.
Sogar die Corona-Pandemie haben wir überlebt, mit großen Umwälzungen in der Gruppe und Änderungen bei Raum und Zeit zwar nach zwei Jahren Zwangspause mit Ausflügen ins Zoomtheater, aber dennoch.
Mit dem „Versuch über das Glück“ im Sommer 2024 konnte eine kleine, feine Gruppe wieder einen schönen Erfolg verbuchen.
Es bleibt zu hoffen, dass das Schultheater an der Konradin-Realschule – in welcher Form auch immer – bestehen bleibt.
Theaterarbeit macht alle glücklich!
Cornelia Kolb-Knauer

Daheim 2016
Sommer 1997 | „Zeitpunkte“ |
Sommer 1998 | „Hexeneinmaleins“ |
Mai 1999 | Ausrichtung der Theatertage mit nochmaliger Aufführung des „Hexeneinmaleins“ bei der Eröffnung im Mai |
Sommer 2000 | „Erzähl Ikarus!“ |
Mai 2001 Sommer 2001 | Teilnahme mit „Ikarus“ an den Theatertagen der bayerischen Realschulen in Marktoberdorf Produktion zum musischen Abend: „Reisen“ |
Sommer 2002 | „Darum!“ Eine Adaption des Struwwelpeters |
Mai 2003 Sommer 2003 | Teilnahme mit „Darum“ an den Theatertagen der bayerischen Realschulen in Weißenburg Produktion zur Abschlussfeier: „Glückwunsch!“ |
Sommer 2004 | „50 m Liebe“ nach Motiven des kleinen Prinzen |
Mai 2005 Sommer 2005 | Teilnahme mit „50 m Liebe“ an den Theatertagen der bayerischen Realschulen in Feucht Produktion zur Abschlussfeier: „PIeSACKEN“ |
Sommer 2006 | Produktion zur Abschlussfeier: „PSSST! Hier kommt die Zukunft“ |
Sommer 2007 | „K wie Konradin“ Teilnahme am Altstadtfest Friedberg |
Mai 2008 Sommer 2008 | Teilnahme mit „Konradin“ bei den Theatertagen der bayerischen Realschulen in Herrsching Produktion zur Abschlussfeier: „Die große Frage“ |
Sommer 2009 | Produktion zur Abschlussfeier: „Die Entwicklung des Menschen“ |
Sommer 2010 | „Gretchen?“ Teilnahme am Altstadtfest Friedberg |
Mai 2012 | Prometheus Teilnahme bei den Theatertagen der bayerischen Realschulen in Erding |
Juli 2013 | Trotzdem ich! zur Einweihung des Neubaus |
Mai 2014 | Trotzdem ich2 Teilnahme an den Theatertagen der bayerischen Realschulen in Kaufering |
Juni 2015 | Produktion zur „Nacht der Künste“ „Seelenhaut“ |
Sommer 2016 | „DAHEIM“ zum Altstadtfest Friedberg |
Sommer 2017 | „DAHEIM.2“ |
Sommer 2018 | „Versuch über die Zeit“ Werkschau |
Mai 2019 Sommer 2019 | „Versuch über die Zeit“ Teilnahme an den Theatertagen in Ergolding Teilnahme am Friedberger Altstadtfest |
Februar 2020 | „Vom Suchen und Finden“ Zur Verabschiedung des Rektors Anton Oberfrank |
Sommer 2020 | „Wenn…“ Digitaler Beitrag zur Verabschiedung der Absolventen |
| Sommer 2021 | „Glückwunsch!“ Digitaler Beitrag zur Verabschiedung der Absolventen |
| Sommer 2022 | „Nochmal“ Werkschau |
| Sommer 2023 | „Versuch über das Glück“ Werkschau |
| Sommer 2024 | „VERSUCH ÜBER DAS GLÜCK“ |
Konradin Realschule
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers).
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs. There may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to